Een nieuwe kracht aan het woord, letterlijk!

Drie maanden copywriten, wat doet dat met een mens? Eind september verwelkomden we Nick als verse kracht binnen het team van Say Hey. Hij schijnt een licht over zijn eerste maanden en welke uitdagingen een copywriter allemaal op z’n bord krijgt.

Hoe ben je bij Say Hey beland?

Afgelopen zomer reed ik vijf weken lang dagelijks voorbij het opvallende Say Hey-gebouw in Zedelgem voor mijn allerlaatste vakantiejob. Toen ik communication agency op de gevel spotte, surfte ik naar de website en zag dat de functie van ‘copywriter’ beschikbaar was. Na wat mailverkeer en uitdagende tests zat ik eind september plots tussen nieuwe collega’s.

M'n dagritme zag er ineens volledig anders uit: van Zoom-lessen naar het professionele werkleven.

Eigenlijk kom ik onrechtstreeks van de schoolbanken. Niet enkel door die laatste vakantiejob, maar door de coronasituatie heb ik zeer weinig op die schoolbanken vertoefd het laatste anderhalf jaar van mijn opleiding. En plots stond het professionele werkleven voor m’n deur. Dat wil zeggen: een vast weekdagpatroon en wat vroeger uit de veren. Maar voorlopig duw ik met veel plezier de wekker af om 6u30!

De taken van een copywriter

De traditionele vraag van vrienden en familie luidt nu vaak: ‘En wat moet je dan eigenlijk doen?’ Copywriting is vaak nog een absurd beestje voor de mensen in mijn omgeving. Om het kort te houden zeg ik meestal dat het alles omvat waar tekst aan te pas komt. Inhoud of blogberichten voor een website, captions op sociale media, folders en flyers, soms ook korte vertalingen, …

 

In werkelijkheid gaat het natuurlijk om veel meer dan dat. Een job als copywriter is dynamisch en afwisselend. Niet alleen tekstsoort en het type schrijven verschillen vaak, ook de opdrachten op zich en de verschillende sectoren van de klanten waarmee je in aanraking komt, zijn divers.

Een afwisselende work routine

Om copy op maat af te leveren moet je als copywriter kunnen aanvoelen welke accenten je moet leggen per opdracht. Soms iets kort, krachtig en creatief, op andere momenten meer zakelijk en informatief.

Researchen en je inlezen zijn cruciale onderdelen van de voorbereiding. Ze zeggen toch dat het leven een eeuwige leerschool is? Wel ik leer dagelijks bij. Mijn functie blijft op die manier echt challenging en divers. Er is zeker voldoende afwisseling in de dagelijkse work routine.

What about the Say Hey vibe?

Al snel voelde ik me vrij comfortabel binnen het team. Vanaf de eerste seconde stond iedereen open voor vragen of begeleiding en word je betrokken bij nieuwe en lopende projecten. Er heerst een gebalanceerde dynamiek tussen jonger geweld en meer ervaren Say Hey’ers, met veel aandacht voor de work-life balance.

Het woord ‘team’ staat bij Say Hey absoluut centraal.

Zo luncht niemand alleen, staat er altijd iets fris in de koelkast en engageerde iedereen zich bijvoorbeeld om mee te stappen of lopen tijdens Race for the Cure, een initiatief van Think Pink om geld in te zamelen in de strijd tegen borstkanker. Teamgeest geldt hier aan de Torhoutsesteenweg dus echt als een cornerstone van Say Hey. En die drie maanden zijn voorbijgevlogen!