Experience marketing: meer dan flashy kleuren en leuke logo’s

Enkel een knappe reclamecampagne ontwikkelen is niet meer voldoende in de hedendaagse marketingbranche om je merk memorabel te pakken. Het draait om meer dan wat flashy kleurtjes of een leuk logo. It’s all about the experience. Iets wat de grote merken al langer doorhebben. Het gaat om een totaalbeleving van je brand en product, om het opwekken van genegenheid bij de bezoeker en consument, om true brand love.

Je merk in twee woorden: herkenbaar en betrouwbaar

Met experience marketing creëer je events en campagnes die breder gaan dan het promoten van je product of service. Je wilt mensen doen vertrouwd raken met je merk, als een soort thuiskomen nog voor ze zelfs maar denken aan iets te kopen. Ze herkennen je merk en het gevoel dat erbij hoort, het voelt betrouwbaar aan.

Met experience marketing is het jouw taak om true brand love proberen te creëren

Daarnaast moet de experience effectief het gevoel versterken dat jij met je intrinsieke brandstrategie ook vooropgesteld had wanneer je de experience uitdacht en ontwikkelde. De experience en dat gevoel moeten vereenzelvigd worden met je business. Denk aan Just Do It-events van Nike waarbij alles draait om het verleggen van je grenzen of Coca-Cola die overal de nadruk legt op het sharen van je ervaring met vrienden.

IKEA did it first

Naar nog een bekend voorbeeld hoef je niet ver te zoeken. IKEA ontwikkelde jaren geleden al duidelijke experience marketing. Een tripje naar IKEA is geen winkelbezoek, maar een daguitstap. Alle meubels staan mooi assorti in een groter decor, zodat jij een real life beeld krijgt. Kinderen bij? Laat ze zich uitleven in het speelpark. Een klein hongertje? De Zweedse balletjes en hotdogs liggen klaar!

En Say Hey doet het ook!

Je kunt dus experimenteren en combineren met alle vormen van marketing. Denk aan woord, beeld en drukwerk met locaties, installaties en emoties. Iets wat we realiseerden voor Sound of Silence tijdens onder andere hun stil protest. De regering draaide duidelijk de volumeknop van de eventsector dicht tijdens de coronacrisis. Wij maakten daar gebruik van om zo luid mogelijk te worden met de silence.

Power of Pop-Up

Iets wat de laatste jaren zijn opmars maakte en zich perfect profileert als een mogelijkheid tot experience marketing, zijn pop-upwinkels. Met de juiste build-up, inkleding en campagne kan jouw pop-up uitgroeien tot een absoluut succes en de link met je merk wordt zo onvergetelijk.

Sociale media kunnen je bereik verder versterken, want de juiste shares kunnen een trigger zijn voor FOMO (fear of missing out). We gebruiken hier bewust het woord ‘juist’, want vaak gaat het niet meer om hoeveel mensen het delen maar wel om wie het deelt. Influencers rule the Internet.

De Vijf Zintuigen

Vooraleer je zomaar een event of campagne op poten zet, denk je zoals bij elke marketingstrategie best eerst na over de omschrijving van de persona die je wil bereiken met je ideeën. Daar gaat de nodige research aan vooraf.

Als extra denk je bij experience marketing best na over de Vijf Zintuigen: horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Moet je als merk bij elk product ze proberen alle vijf te activeren? Niet echt, maar ze kunnen wel een perfecte leidraad vormen om jouw campagne op vast te pinnen.

Denk aan de vijf zintuigen, en probeer er zoveel mogelijk te activeren.

WOMM

Kruip in het hoofd van je klant, word the talk of the town en trigger positieve emoties. En plots zal je merk als een lopend vuurtje zich online en offline verspreiden. Daarom spreekt men soms ook van WOMM, of word of mouth marketing. Je creëert niet enkel iets memorabel, maar bouwt een stevigere vertrouwensband op tussen je doelgroep en je brand en overtuigt mensen met true brand love.